tak patot betul

tangisan ibu(en.googles)
tinggalkan ibu(en.googles)
tak patot betul(en.googles)

bila tengok anak yang sanggup tinggalkan ibu..kadang2 saya berfikir sekarang ni makin ramai anak yang derhaka..tak takutkah mereka dengan balasan Allah..boleh tinggalkan mak yang lumpuh kat hotel..anak apa macam ni..

sedarkah mereka selama ni ibu yang bersusah payah mengandungkanya selama 9bulan..dan membesarkan anak dengan susah payah..bila ibu dah tua dan sakit tinggalkan macam tu jerk..tak patot betul..

bila tua biasanya ibu mengharapkan kasih sayang anak pula..inilah masanya kita nak membalas jasa ibu..walaupun bukan dengan wang ringgit kasih sayang lagi mahal nilainya dari wang ringgit..

20 comments:

  1. salam... kesian kan tak tahulah dunia akhir zaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam betul tu dunia akhir zaman ni makin banyak anak derhaka..minta kita semua di jauhkan dari sifat begini..dan sentiasa dilindungi oleh Allah..

      Delete
  2. dlm metro ari ader jaw. si anak, kononnya sayangkan ibu dia buat g2.. giler apa? w/pun sesusah maner, jaga n belai ibu ibarat sebagaimana ibu menatang penuh si anak sepanjang hayatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak masuk akal kan???..anak mcm ni tak menghargai ibu..dia tak tahu derhaka pada ibubapa balasan dia kat dunia lagi..cuma cepat atau lambat jerk balasan Allah tu..

      Delete
  3. NO....No....jangan melulu-lulu buat andaian...takmungkin dia tinggalkan ibunya begitu aje setelah bersusah payah membawa ibu dari Johor ke KL...Anak ini mungkin ada sebabnya... sekali saya baca tindkan Amir saya sudah faham...naluri hati saya kuat berkata dia anak yang baik cuma keadaan mungkin membuat dia bertindak demikian. Kita seharusnya membantu anaknya...pasti dia punya sebab tersendiri. Lagi banyak kita menguntuk ini akan menjerumus anak ini menjadi anak derhaka...dengar dulu alasanya dan sama-sama kita bantu anak ini dan ibunya... Insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jugak kata kak paty..mungkin pihak kebajikan masyarakat..ambik tahu poblem ni then bantu amir..setiap yang berlaku mesti ada sebab...

      Delete
    2. Dua2 mesti dibantu, cari problems mereka & suggest solutions.

      Delete
  4. Replies
    1. betul surga dibawah tapak kaki ibu..

      Delete
  5. pasal kes tu
    kita tak tahu citer sebenar..apepun moga allah permudahkan segalanya
    dan kita kan sentiasa menjadi anak yang terbaik buat orang tua kita insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun silap..cepat melatah,,mungkin terlalu geram bila tengok seorg ibu tua di tinggalkan..moga amir berfikir secara rasional..

      Delete
  6. Semoga Allah permudahkan kehidupan kita, apalagi hari tua kita esok2nya...Insyallah, jangan pernah berhenti berdoa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amin..saya pun berharap jika sempat meniti hari tua..saya berharap kehidupan dipermudahkan..amin..

      Delete
  7. aku pon takut manalah tahu dah beso nanti aku cemtu kann. sebab selalunya yang buat benda benda x senonoh gini anak yang baik macam ehem ehem saya nilah . hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita doakan semoga kita semua dilindugi oleh Allah dengan sifat seperti ini..dan moga hati kita sentiasa bersih amin..

      Delete
  8. akak pun ada baca kat metro...mngkin ada sbb dia berbuat dmkian...cuma kita tak tahu kisah sbnrnya...
    Apapun yg berlaku...sayangilah ibu bapa kita...tanpa mereka siapalah kita.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul sangat hargailah ibu bapa kita..tanpa mereka kita tak kenal dunia..walaupun ibu pernah buat silap maafkan mereka kerana surga anak lelaki dibwh tapak kaki ibu..

      Delete
  9. hmm, biarlah Tuhan saja yang menghukum dia. kita seharusnya berdoa agar dia boleh berfikir secara normal kembali. :')

    ReplyDelete
  10. tuh kata..ibu jaga 10anak ok jerk tapi anak jaga ibu sorang payah sangat=)

    ReplyDelete